//
you're reading...
Analizy

Czynniki kształtujące wynik finansowy

Wynik finansowy jest finansowym rezultatem działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.

Do podstawowych czynników  wpływających na wynik finansowy zalicza się :

  1. przychody ze sprzedaży wyrobów i usług a w nich:
  2. poziom cen zbytu
  3. wielkość sprzedaży i struktura asortymentowa
  4. koszty własne – w nich:
  5. wielkość jednostkowych kosztów własnych
  6. struktura asortymentowa sprzedaży
  7. ilość sprzedaży
  8. straty i zyski nadzwyczajne, które są przeważnie rezultatem zdarzeń losowych i zakłóceń w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.   Czynniki wewnętrzne, to wewnętrzne uwarunkowania wpływające na działalność przedsiębiorstwa, a zwłaszcza plany działania, zadania do realizacji oraz zasoby:
  9.             Wyżej wymienione czynniki, nie są pozostawione same sobie. Oddziaływują na nie bowiem zewnętrzne i wewnętrzne czynniki działania przedsiębiorstwa.
  10.  finansowe (przepływy gotówkowe, zdolność kredytowa itd.)
  11. fizyczne (budynki, urządzenia, stacje serwisowe itd.)
  12. ludzkie (personel kierowniczy, inżynierowie, fachowcy itd.)
  13. technologiczne (jakość, marka)
  14. organizacyjne (systemy informacyjne, działy integrujące itd.)Są to głównie czynniki makroekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne, geograficzne, które generują różne ograniczenia i szanse rozwoju rynkowego przedsiębiorstwa.            Wszystkie te składniki i otoczenie przedsiębiorstwa wpływają na cele i możliwości jego działania. Niektóre z nich są parametrami niedecyzyjnymi, inne poddają się kształtowaniu, ale wszystkie determinują funkcjonowanie przedsiębiorstwa, wpływając na podaż, popyt, ceny wyrobów i strukturę, dostępność zasobów materialnych na rynku itp. Zmieniają one szanse efektywnego i stabilnego działania przedsiębiorstwa na rynku.Wyniki finansowe przedsiębiorstwa zdeterminowane są bezpośrednio zmianami zewnętrznych i wewnętrznych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, zwłaszcza:
  15.             Zewnętrzne czynniki wyznaczają pozycje firmy na rynku, konkurencyjność jej wyrobów oraz wpływają na poziom kosztów własnych sprzedaży.
  16. Na działalność przedsiębiorstwa wpływa w znacznej mierze polityka gospodarcza państwa, tendencje rozwojowe gospodarki (wzrost ceny , opodatkowanie itd.) rozwój technologiczny, system wartości w społeczeństwie (stosunek do przemysłu, ochrony środowiska, itp.), system ekonomiczny, rozwój infrastruktury rynku, lokalne warunki działania oraz popyt na wyroby oferowane przez dane przedsiębiorstwo.
  17. Inny rodzaj wpływów wywierają czynniki zewnętrzne, stanowiące tzw  makrootoczenie.
  18. zmiennością żądań rynku, dotyczących ilości i asortymentu wyrobów kierowanych na rynek, wyraża się ona zmianą liczby produktów i klientów zainteresowanych tymi produktami,
  1. wdrażaniem innowacji produktowych, nadążających za potrzebami
  2. zmiennością dostaw surowców i materiałów, wyrażającą się w zmianie ilości jakości, terminowości i kompletności dostaw oraz dostawach nowych materiałów dotychczas nie wykorzystywanych.
  3. zmiennością wewnętrznych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa pod wpływem innowacji procesowych, których efektem jest obniżka kosztów, a polegających na doskonaleniu techniki i technologii wytwarzania oraz procesów zarządzania przedsiębiorstwem.

W większości sytuacji gospodarczych przedsiębiorstwo może wpłynąć na czynniki kształtujące wynik finansowy, dokonując wyboru odpowiednich dróg postępowania.

Reklamy

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Dyskusja

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: