//
you're reading...
Prace ze sprawozdaniami

Przychody ze sprzedaży

W kalkulacyjnym rachunku wyników przychody ze sprzedaży zestawiane są w powią-zaniu z kosztami uzyskania przychodów w układzie kalkulacyjnym.

Na stronie Wn konta „Wynik finansowy” ewidencjonuje się:

–          rzeczywisty techniczny koszt wytworzenia sprzedanych produktów,

–          poniesione w ciągu roku obrotowego koszty handlowe, koszty sprzedaży i koszty zarządu,

–          wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu lub nabycia,

–          zarachowanie podatku obrotowego (VAT) i ewentualnie innych obciążeń przychodów ze sprzedaży (np. cło związane z eksportem),

–          koszty operacji finansowych,

–          straty poniesione na pozostałych przychodach ze sprzedaży,

–          poniesione straty nadzwyczajne,

–          zarachowanie obowiązkowych zmniejszeń zysku wynikających z obowiązujących przepisów.

Na stronie Ma konta „Wynik finansowy” ewidencjonuje się:

–          uzyskane przychody ze sprzedaży produktów (wyrobów, półfabrykatów i usług),

–          uzyskane przychody ze sprzedaży towarów,

–          zarachowanie należnych dotacji i subwencji zwiększających przychody ze sprzedaży,

–          uzyskane przychody z operacji finansowych z podziałem na:

a)      z tytułu w obcych jednostkach,

b)      odsetki od kredytów i pożyczek,

c)      pozostałe,

–          zysku osiągniętego na pozostałych przychodach ze sprzedaży,

–          osiągniętych zysków nadzwyczajnych.[1]

W wariancie kalkulacyjnym koszt pozyskania przychodu ze sprzedaży produktów jest wyrażony miernikiem kosztu wytworzenia produktu.

Jak wiadomo, koszt wytworzenia produktu obejmuje:

a)      koszty bezpośrednie wytwarzanego produktu, a więc:

–          płace bezpośrednie (wraz z narzutami),

–          zużycie materiałów bezpośrednich,

–          inne koszty bezpośrednie produkcji (np. zużycie narzędzi specjalnych);

b)      przypadającą na okres wytwarzania produktów uzasadnioną część kosztów bezpośrednich produkcji.

Konsekwencją takiego zdefiniowania kosztu wytworzenia produktu jest niewliczanie do jego zakresu:

–          kosztów zarządu;

–          kosztów sprzedaży produktów, towarów oraz innych rzeczowych składników majątku, w tym także kosztów utrzymania sieci handlowej (tzw. kosztów handlowych);

–          nieuzasadnionej części kosztów pośrednich produkcji.

Oczywiście, do kosztu wytworzenia nie zalicza się też kosztów operacji finansowych oraz pozostałych kosztów operacyjnych.[2]


[1] Z. Sobczak, W. Janik, op. cit., s.125.

[2] Z. Kołaczyk,op. cit., s.440-441.

Reklamy

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Dyskusja

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: